Voices in Op Solder

10 juli 2017

Drie leerlingen van het Brederocollege uit Amsterdam-Noord gaven vandaag een rondleiding door het museum voor hun medeleerlingen. Sarah (16), Hanife (16) en Dieda (15) zijn Voices uit het onderwijsprogramma Voices of Tolerance en lieten vandaag hun Voice horen over het museum en het thema tolerantie.

Foto's: Les Adu

Na een introductie door directeur Birgit Büchner nemen de dames ons mee onder de straat door, het oude monument in. In verschillende ruimtes van het woonhuis is te zien hoe men in de 17de eeuw leeft. Zo zien we in de ontvangstruimte van oud-bewoner Jan Hartman dat het destijds mode was om een kamer symmetrisch in te richten. Op de schouw wijst Dieda ons op het familiewapen, of ‘logo’ van Jan Hartman. Zoals we tegenwoordig merken hebben, waren vroeger familiewapens een belangrijk middel om waarde aan te geven. Onderweg naar boven komen we langs een slaapkamer, met een heel klein bed. Hanife legt uit dat men in de 17de eeuw niet liggend durfde te slapen, omdat liggen werd geassocieerd met de dood. Daarom waren de bedden een stuk korter en sliepen de mensen zittend.  

Vanuit het woonhuis leidt een trap ons naar het hoogtepunt van het huis, de verborgen huiskerk. Aangekomen op de bovenste verdieping van de zolderkerk vertellen de rondleiders dat Amsterdam in de 17de eeuw een protestante stad was, en dat katholieken hun geloof niet in het openbaar mochten uitvoeren. Daarom werden er in het geheime katholieke missen in deze kerk georganiseerd. Tijdens de Dag van de Tolerantie op 16 november waren leerlingen van het Brederocollege ook aanwezig in de kerk. Toen werden presentaties en optredens gegevens met het thema tolerantie. Zo droeg Sarah bijvoorbeeld een brief voor over tolerantie en respect in tijden van oorlog.

Na het bekijken van de kerk dalen we de vele trappen af richting het biechtvertrek, waar kerkgangers hun zonden konden opbiechten aan de priester voor vergiffenis. Dieda ligt toe dat in het islamitische geloof ook om vergiffenis wordt gevraagd, maar dan door te bidden tot Allah. Tot slot laat Sarah ons in de laatste ruimte de goudgedecoreerde kleding van de priester zien waarna de leerlingen nog even napraten in de educatieruimte. De leerlingen worden aan het denken gezet over het thema tolerantie, iets wat telkens terugkomt tijdens lessen in het kader van het onderwijsprogramma Voices of Tolerance.

Meld u aan voor de nieuwsbrief