De Sael is het vertrek waar koopman Jan Hartman zijn gasten ontving. Zij zullen ongetwijfeld onder de indruk zijn geweest van zoveel rijkdom. Dat is ook precies de bedoeling van de heer des huizes.

Hartman is afkomstig uit het Duitse stadje Coesfeld en schopt het in Amsterdam van bakkersgezel tot geslaagd ondernemer. Welvaart en succes wil hij uitstralen. Om zijn status te benadrukken laat hij – al is hij niet van adel – de haard versieren met een familiewapen van hemzelf en zijn vrouw. 

De symmetrie in het ontwerp van de Sael valt meteen op; het is de stijl van het Hollands Classicisme. In de Gouden Eeuw was die stijl heel populair. Het symmetrische patroon van de vloer spiegelt zich in de negen cassettes van het plafond.

Alles in de Sael dateert uit de zeventiende eeuw. Maar tijdens restauratiewerkzaamheden is gebleken dat het witte pleisterwerk op de wanden uit een latere periode was. Die laag is daarom voorzichtig verwijderd, terwijl de restanten eronder nauwkeurig zijn onderzocht. Inmiddels is het pleisterwerk terug in de originele kleur zoals Hartman die kende: geel met een vleugje oranje.

Meld u aan voor de nieuwsbrief